Kart, navigasjon og GPS

Til å planlegge ruta før turen brukte jeg Google Maps. Valgte en rute fra Hanstholm til Basel fordi jeg visste at jeg ville benytte ruta fra Basel til Chiasso på min videre ferd mot Milano. Ved å krysse av for "unngå motorveier" fikk jeg en fin rute langs vestkysten av Danmark og videre sørover. Jeg skrev ut ruta i ganske stor skala (13 A4-ark) for å få fram aktuelle veinummer, veipunkter osv. Noen uker før avreise kjøpte jeg en Garmin Colorado GPS, en håndholdt sak med relativt stor skjerm som også kan monteres på sykkelstyret. Ved å programmere GPSen med veipunkter fra GoogleMaps-ruta for hver dag, ble det forholdsvis enkelt å ta seg fram. Fant ut at jeg måtte sette innstillingene på GPS til "bil, motorsykkel" og ikke krysse av for "unngå motorvei" i Danmark og Nord-Tyskland fordi jeg erfarte at dette ga store omveier! Med noen få unntak (bla. over Nord-Ostseekanal) var veiene jeg ble ledet inn på helt OK å ta seg fram på med sykkel. De hadde stort sett sykkelvei eller en veldig brei skulder hvor det var bra å sykle. Lenger sør i Tyskland, når jeg nærmet meg Wiesbaden, ble konflikten med "ordentlige" motorveier verre å håndtere. Da valgte jeg å innstille GPSen på "unngå" motorveier og dobbeltsjekke GPSens veivalg mot kartet. Dette funka stort sett fint.
I Basel kjøpte jeg et kart over Sveits for å planlegge turen over Gotthard-passet i detalj. Stort sett fulgte jeg sykkelrute 3 med noen få unntak. Konklusjonen jeg trakk etter å ha fullført turen var følgende: GoogleMaps (eller City Navigator på PC) er et godt planleggingsverktøy. I tillegg trenger man kart (i papirformat) underveis. GPSen (med CityNavigator innstallert) gjør det mulig å holde høyere fart fordi man slipper stadige navigerinsstopp underveis. Dette er selvsagt avhengig av at GPSen er programmert med tilstrekkelig antall veipunkter langs ruta.

No comments: