Lørdag 13.september


Lørdag morgen i Skjern var kjølig, men varmen kom etterhvert. Jeg fortsatte å følge riksvei 11 gjennom Varde, Ribe og Skærbæk til Tønder. Hadde en herlig omelett-lunsj på torvet i byen, og fikk noen hyggelige damer til å dokumentere min tilstedeværelse (se bildet). Fra Tønder var det bare noen få kilometer før jeg passerte grensen og var i Tyskland. Fulgte riksvei 5 til Leck og deretter videre til Husum. Terrenget endret seg gradvis fra flate ubebodde danske heder til noe mer varierte omgivelser med hyggelige små tyske byer og tettsteder. Oppdaget i Husum at jeg hadde røket en spile i bakhjulet og at hjulet hadde en kraftig sleng. Jeg tapet fast den ødelagte spilen og fortsatte, spent på hvor lenge hjulet ville holde. Litt sør for Husum forlot jeg riksvei 5 for å unngå trafikken. Passerte gjennom Friedriechstadt på vei mot Tellinstedt hvor jeg hadde planlagt overnatting. Byens eneste hotell var imidlertid ute av drift så jeg måtte ta en sving rett vest for å finne et hotell i Heide. Fant et meget hyggelig hotell midt i byen og fikk servert en kraftig middag før jeg sloknet. Dagsetappen ble 25 mil, kjøretiden 10,5 timer, snittfart 23,8 og pulssnitt 68% av makspuls.


Vis større kart

No comments: